SPM 10 subjek?

>> Thursday, June 4, 2009


Baru-baru ini, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia Tan Sri Muhyidin Yassin telah mengeluarkan kenyataan bahawa mulai tahun 2009, calon2 SPM dihadkan untuk mengambil 10 subjek sahaja. Berikutan itu, banyak komen yang telah didengar sama ada yang bersetuju atau tidak bersetuju. Ini bermakna sekiranya ia diterima tidak ada lagi kedengaran pelajar2 yang berlumba2 untuk mendapat bilangan A terbanyak. Tapi adakah ini akan menguntungkan pelajar2 secara keseluruhan?

Rentetan dari kenyataan itu, sekali lagi Tan Sri Muhyidin mengeluarkan kenyataan bahawa subjek teras untuk SPM mungkin akan dikurangkan daripada 6 subjek kepada 4 subjek. Jika sebelum ini subjek2 teras tersebut ialah BM, English, Math, Science, Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral. Sekiranya ia dikurangkan menjadi 4, subjek mana yang akan menjadi mangsa? Pada pandangan Lan, semua subjek tersebut adalah penting. Mungkinkah Pendidikan Islam atau Moral dan Sejarah menjadi mangsa? Lan amat tidak bersetuju sekiranya kedua-dua subjek tersebut digugurkan menjadi subjek teras. Sekiranya ia digugurkan, percayalah pelajar2 tidak akan memberi perhatian kepada subjek tersebut. Macam mana nak lahirkan modal insan yang berkualiti sekiranya ilmu agama teramat cetek?

Cuba lihat apa yang terjadi pada sekolah rendah untuk UPSR. Memandangkan Pendidikan Islam tidak tersenarai dalam UPSR, ada segelintir murid memandang sebelah mata terhadap subjek tersebut semasa berada di Tahun 6. Sekiranya untuk subjek BM, BI, Math and Sciene mereka boleh memberi penekanan termasuk menhadiri tuisyen dan membeli buku rujukan, kenapa tidak dengan Pendidikan Islam? Jawapannya tepuk dada tanya hati.

Harapan Lan agar Kementerian Pelajaran perlu mencari alternatif lain untuk mengatasi masalah ini.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP