SEKILAS BLOGGER

>> Sunday, May 17, 2009

Dilahirkan di Kpg. Jejawi, Pasir Mas Kelantan. Mendapat pendidikan awal di SK Tok Sangkut, Pasir Mas (1986-1989). (masih teringat cikgu Hassan dan cikgu Mat Zain yang garang tapi aku tetap suka belajar dengan mereka). Menyambung pelajaran ke SK Kemahang 3 (1990-1991) kerana mengikut keluarga berpindah ke sana. 

Menjejakkan kaki ke sekolah menengah di SMU(A) Khairiah Banggol Setol Pasir Mas (1992 - 1994). Di sini banyak mengajar aku erti kehidupan kerana masa remajaku bermula di sini. Terima kasih cikgu Nasir bin Salleh (foto) kerana telah banyak mengajar aku erti kehidupan. 

Selepas PMR, aku menyambung pelajaran ke SMKA Falahiah. Di sini banyak mengajar aku hidup berdikari. Aku terpaksa menguruskan kehidupan sendiri kerana tinggal di asrama. 

Tamat SPM 1996, aku ditawarkan untuk mengikuti program Matrikulasi Islamic Revealed Knowledge and Heritage IIUM-KUSZA (walaupun ini bukan pilihan pertama aku). Sepanjang 2 tahun di KUSZA, banyak kenangan pahit dan manis ditempuhi. Masih terngiang-ngiang di ingatanku Pantai Tok Jembal, Hock Kee Seng, Pantai Batu Buruk, masjid terapung di Kuala Ibai, air buah gelas besar dan paling penting keropok losong. Memang kenangan di KUSZA antara yang terindah sepanjang bergelar pelajar.

1998, melangkah kaki ke International Islamic University Malaysia (IIUM) di Kampus Gombak (universiti paling best dan paling cantik bagi aku). Majoring in Comparative Religion and minoring in Psychology. Berjaya mendapat tittle graduan pada 2003. Buat Dr. Wan Sabri Wan Yusuf (foto), terima kasih kerana banyak membantu.

Sebelum bergelar pendidik sekarang, pernah menjadi cashier di Mydin Emporium, Jalan Masjid India, Standard Chartered Bank (securing documentation unit) di Jalan Ampang dan guru berelaun Yayasan Iskam Kelantan (YIK) di SMU(A) al-Diniah, Batu Melintang Jeli Kelantan. Sekarang nun jauh di seberang laut, SK Pulo Petra Jaya Kuching Sarawak.


1 comments:

BENGKEL PENULISAN SAYA MAHU JADI PENULIS May 23, 2009 at 11:47 AM  

Assalamualaikum..

sheikh, ingat lagi anta kat ana, teruskan mendidik anak bangsa di sana, besar pengorbanan tu, moga terus maju jaya

Ruzain Syukur Mansor

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP