Isu Penggunaan Nama Allah

>> Sunday, February 14, 2010

Ketika saya di Shenzhen kala ini, saya sibuk dengan urusan pengebumian Allahyarham Pak Cik saya, Haji Wahid bin Haji Omar.



Beberapa kali saya dihubungi untuk diminta untuk mengulas mengenai isu penggunaan nama Allah bagi orang bukan Islam.



Saya sudah baca bererapa pendapat. Di Malaysiakini, saya membaca mengenai komen Dr. Asri yang memperlecehkan kenyataan Dato’ Haron Din.



Kesempatan ini saya ingin menulis, sama seperti tulisan saya yang lalu, bukan dari kacamata Islam dan bukan juga dari kacamata orang politik. Tapi reality yang berlaku.



Saya pernah memasuki gereja. Saya pernah memberikan sedikit tazkirah di dalam gereja. Bukan kepada orang Islam tetapi kepada pesakit HIV yang duduk di dalam gereja pertengahan tahun 2009.



Mereka adalah goang yang terlantar sakit dan tidak ada orang Islam yang mengambil dan menjaga mereka.



Para ustaz lebih selesa berforum di atas pentas membicarakan soal kasih sayang dari turun menterjemahkan kasih sayang di dalam tindakan.



Di dalam gereja itu, ada menggunakan perkataan Allah.



Beberapa orang telah meninggal dan ada yang pernah diurus oleh pihak gereja.



Agak-agak kita, ketika orang nazak sakit, katakan datang seorang paderi dan berkata:-



“tak apa, Allah akan memberkati kamu, anaknya Isa juga akan memberkati kamu sebab Allah berfirman bahawa ikutlah anak aku Isa dan kamu akan selamat”



Agak-agak, keliru tak?



Jika ada anak kita nanti sakit di hospital, datang orang dengan baju yang kemas dan berkata:-



Jangan risau, kita doa pada Allah agar Allah menyembuhkan adik, asalkan kita berdoa juga pada anaknya Isa.



Agak-agak, keliru tak?



Kalau ada mangsa banjir yang orang Islam lambat datang, tiba-tiba ada orang datang membawa bantuan:-



“Tak apa, tak payah berterima kasih, ini semua dari Allah, Allah dan anaknya menggerakkan saya dan kawan-kawan untuk datang memberi bantuan di sini”.



Agak-agak, keliru tak?



Alangkan belum dibenarkan secara rasmi pun, mereka telah menggunakannya. Bayangkan kalau kebenaran diberi secara rasmi.



Para ustaz dan Dr serta agamawan berteori banyak. Mereka boleh memukau kita dengan ayat-ayat al-Quran dan hujah-hujah memperlecehkan antara satu sama lain.



Dengan izin Allah, saya berkecimpung terus dengan masyarakat. Dan kebimbangan saya bukan teori. Ia adalah perkara yang benar-benar berlaku.



Ingatlah, membenarkan menggunakan perkataan Allah bukan perkara yang boleh nak dicuba-cuba. Ia bukanlah Try and Error. Ia soal masa depan anak kita.



Ada orang berkata:-



Buat apa takut, Islamkan kuat



Saya tidak takut cuma bimbang, kerana realiti suasana sekeliling tidak membantu kita meningkatkan penghayatan Islam.



Kalau slot TV sudah banyak berbicara pasal Islam, slot radio telah banyak, majalah-majalah Islam telah banyak, kala itu barulah kita boleh berbicara dalam bahasa “untuk berdakwah”



Kala ini, kita masih dalam fasa berusaha mempertahankan Islam yang ada bersungguh-sungguh. Orang kita sendiri tak membantu kita, nak harapkan orang lain? Nak harapkan orang sokong kita hanya dengan sekadar dengan membenarkan penggunakaan nama Allah, atau kita atau anak-anak kita akan semakin keliru dan keliru.



Agamawan teori hanya nanti akan berkata,



“Ah, tak apa, kalau ijtihad kita salah pun, kita dapat satu pahala, kalau betul, kita dapat dua pahala”



Tapi kalau salah itu kesannya lebih teruk untuk anak bangsa, adakah sekadar berkata “tak apa” kala itu.



Ketika saya menemuduga anak-anak yang ingin masuk ke dalam sekolah MASSA (Maahad Sains al-Quran al-Amin) ada di kalangan ibu ayah yang begitu yakin dengan kefahaman agama anak mereka.



“Ustaz, terimalah anak saya, anak saya bagus dalam ujian KAFA”



Ketika saya bertanyakan bilangan rukun Islam dan rukun Iman, masih ada lagi yang tertukar. Jika masuk ke syurga itu diukur dengan ujian KAFA, sudah tentu anak dia ni tak akan masuk kerana rukun iman dan Islam pun tertukar bilangannya.



Ini yang benar-benar saya hadapi. Kalau itu pun dah keliru, nak harapkan dia tak akan keliru dengan tulisan yang akan digunakan oleh kristian nanti.



“Allah akan memasukkan kita semua ke dalam syurga jika kita meyakini anaknya Isa”



Agak-agak, keliru tak?



Saya secara peribadi tidak bersetuju melainkan jika setelah suasana sekeliling menjadikan anak-anak kita terjaga akidah, syariat dan akhlak mereka. Jika masih belum, maka ia akan berbahaya untuk generasi Islam akan datang. Semoga Islam terus terpelihara, amin…



“Sekilas Itu Realiti, Realiti Itu Kehidupan”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

10 Januari 09 jam 10.30 malam

* Ada boleh juga membaca artikel di bawah ini


http://www.ustazamin.com/2009/02/sekilas-11-pewartaan-kalimah-allah.html


http://www.ustazamin.com/2009/03/sekilas-12-isu-kalimah-allah-iktibar.html


Sumber : http://www.ustazamin.com

2 comments:

tice March 10, 2010 at 12:03 PM  

salams ya ustaz..

mengerunkan setelah ummi abes baca artikel ini...

Sebagai ustaz/ustazah yg mengajar di skul rendah lagi,kita patut memastikan yang anak-anak murid kita bukan satyakat boleh menghafal rukun Islam dan Rukun Iman malah perlu memahami hingga ke akar umbi agar tidak mudah dipesongkan oleh dakyah Yahudi..

Sama-samalah kita berganding bahu tak kira guru agama atau guru akdemik serta ibubapa semua agar anak-anak didik kita tidak tergelincir dari landasan yang Allah tetapkan..

Anonymous November 22, 2010 at 10:05 AM  

Willkommen im Flirt-Chat.


Dieser Flirt-Chat bietet dir die Alternative flirtchat und jedemenge andere Sachen,wie erotische Rollenspiele
Hier im besten Flirt-Chat erwarten dich flirtchat erotische Rollenspiele
Du suchst Heiße Live Chats , mit Sicherheit bist du hier genau richtig.Gut,auf was wartest du?
erotische Rollenspiele fotzen luder ,schnell anmelden .
Suchst du jemand aus Traun, oder Mainz, vieleicht in Essen , vieleicht von Schwyz, vieleicht aus Arth? Sicher kein Problem.!

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP