Mufti Rusia komen ayat pada kulit bayi

>> Thursday, October 22, 2009


GAMBAR menunjukkan ayat al-Quran muncul pada kulit Ali.



ALI

MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa ayat suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov iaitu seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan, selatan Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua penduduk Islam di Rusia dan Dagestan.

Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara tersebut akan mendapat keampunan Allah.


Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di wilayah Dagestan dan kalangan imam tempatan mendakwa ayat suci al-Quran itu muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan dengan ayat baru.



Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada.".



Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang malam dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat dikurangkan walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.



Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran mula muncul pada tubuhnya. - Agensi

Sumber : Harian Metro 22/10/2009

Read more...

Ayat al-Quran pada kulit bayi

>> Wednesday, October 21, 2009

SEBAHAGIAN ayat al-Quran pada kulit Ali.


MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.

MADINA mendukung anaknya, Ali.


Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

SEPOTONG ayat al-Quran pada peha Ali.


Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan, wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian videoYouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. - Agensi

Sumber : Harian Metro 21/10/2009

Read more...

Perjalanan Hidup Seorang Aku (sebelum bergelar guru j-QAF)

Penghujung 2004, Lan telah menghadiri 2 temuduga. Pertama untuk KPLI Agama dan kedua KPLI j-QAF. Kedua-dua temuduga itu diadakan di Maktab Perguruan Sultan Mizan, Besut, Terengganu (sekarang institut). Pada masa tu, Lan memang mengharapkan agar Lan akan dapat salah satu daripadanya. Ini kerana Lan tak mampu untuk jalankan tugas Lan dengan baik di tempat kerja lama. Lan pada masa tu mengajar di SMU(A) Ad-Diniah Batu Melintang Jeli. Bukan apa, Lan diberi subjek yang kritikal iaitu Science and English dari remove class hingga Form 4. Lan rasa Lan lebih banyak study dari pelajar2 Lan. Rasa macam nak pecah kepala esp subjek Science utk Form 3.

Penghujung Januari 2005, Lan mendapat satu SMS dari seorang kawan yang mengatakan Lan telah dapat KPLI j-QAF di Sarawak. Itupun setelah beberapa hari keputusan dikeluarkan kerana pada masa itu, perkhidmatan internet dan telefon bimbit tak disediakan di situ. Agak tergesa-gesa kerana dalam masa seminggu Lan kena uruskan segala-galanya. Pada mulanya, agak keberatan untuk menerima tawaran tersebut kerana bimbang kena kawasan pedalaman. Namun setelah Lan sendiri cuba check melalui internet di rumah, terpapar SK Pulo, Petra Jaya Kuching. Walaupun agak janggal dengan nama Pulo, tapi Lan agak familiar dengan Petra Jaya. Seingat Lan, Petra Jaya bukanlah kawasan pedalaman. Jadi Lan menerima tawaran tersebut walaupun dengan hati yang berat. Tawakkal saja kerana Lan tak ada kawan atau saudara di Bumi Kenyalang ni.

Setelah semua persiapan diatur, Lan ke Kuala Lumpur. Pada masa tu, kami (semua bakal pelatih j-QAF untuk Sabah dan Sarawak) ditempatkan di Kuala Lumpur International Hotel. Semasa berada di situ, Lan telah berjumpa beberapa orang sahabat semasa di UIA dulu. Namun kesemua mereka akan ditempatkan di Sabah. Tiada seorang pun akan bersama-sama Lan ke Sarawak. Namun, perjalanan mesti diteruskan. Seawal jam 4 pagi, kami semua meninggalkan KLIH menuju KLIA. Semua tiket flight disediakan. Kalau tak silap Lan salah seorang pegawai dari BPG pada masa tu ialah Us. Alias bin Isa (dududk di sebelah Lan semasa atas flight). Alhamdulillah, kami selamat mendarat di Kuching International Airport.

Setelah lebih dua jam menunggu di airport, kelihatan bas Maktab Perguruan Batu Lintang datang untuk menjemput kami. Walaupun terasa penat, tapi Lan cukup teruja. Yalah...kali pertama naik flight. Pastu kali pertama jugak datang ke Sarawak, yang Lan tak pernah impikan sebelum ni. Kami ditempatkan di blog lama MPBL. Jumlah keseluruhan pelatih j-QAF yang mendaftar bersama-sama Lan ialah 175 orang yang kebanyakannya dari semenanjung.

Setelah melalui 2 minggu orientasi di maktab, kami ke sekolah masing-masing. Alhamdulillah. SK Pulo bukannya terletak di pedalaman tapi betul2 di seberang Water Front. Jadi, kebimbangan Lan selama ini terungkai. Keadaan sekolah walaupun tak secantik dan secanggih seperti di semenanjung, tapi Lan tetap bersyukur. Namun, yang paling Lan suka semua rakan2 guru bersikap terbuka dan bersedia membantu. Alhamdulillah. Pada masa tersebut cuma 3 orang guru j-QAF ditempatkan di SK Pulo. Menjelang April, ada penambahan seorang lagi guru j-QAF.

Selama 18 bulan kami bertungkus lumus menyiapkan modul, mengikuti kelas semasa cuti sekolah dan menjalani praktikum. Yang paling Lan tak dapat lupakan, Lan boleh bertahan hampir setahun tidak pulang menemui keluarga bermula penghujung Januari sehinggalah Disember 2005. Walaupun rindu, Lan terpaksa bertahan demi tanggungjawab Lan.

Mengakhiri catatan ini, Lan mahu berkongsi kegembiraan Lan sepanjang bergelar pelatih j-QAF bersama rakan-rakan. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan usaha tanpa jemu, Lan telah terpilih untuk mendapat Anugerah Praktikum Cemerlang j-QAF 2005. Hadiah disampaikan sendiri oleh Menteri Pelajaran pada masa tu, Dato' Hishamuddin b Tun Hussein. Keratan akhbar berserta gambar pada majlis tersebut masih lagi Lan simpan dan akan terus menyimpannya. Secara peribadi, Lan rasa Lan tak layak untuk mendapat anugerah tersebut kerana ramai lagi rakan2 yang lebih hebat. Namun, Lan jadikan anugerah tersebut sebagai perangsang untuk melakukan yang lebih baik. Yang penting bukan kerana anugerah atau nama, tapi ikhlas Lillahi Taala. Semoga Allah terus berikan Lan kekuatan untuk menempuhi segala mehnah sepanjang bergelar pendidik. Insha Allah.

Read more...

Dunia dah hampir nak Kiamat...

>> Sunday, October 18, 2009

Kejadian gempa bumi makin kerap berlaku. Baru2 ini berlaku di Padang, ribuan manusia mati dan ratusan rumah dan tempat tinggal musnah. Itu tidak termasuk dengan mereka yang ditelan bumi masih belum ditemui mayat mereka.


Sebelum ini, berlaku peristiwa Tsunami yang menelan korban mungkin jutaan nyawa manusia yang melanda Acheh, Sri Lanka, Thailand dan juga negara kita sendiri, Malaysia. Peristiwa seperti ini menunjukkan kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T. yang mampu dan berkuasa melakukan apa sahaja yang dikehendakiNya. "In araada syai an yaquula lahuu 'kun fayakuun'."


Terbaru, pakar geologi meramalkan satu gempa bumi raksasa bakal berlaku di pulau Sumatera dalam tempoh 30 tahun akan datang. Berita seperti ini benar2 mengejutkan kita. Bagi manusia yang beriman kepada Allah sudah pasti telah menyiapkan diri untuk menghadapi apa saja kemungkinan yang akan berlaku kepada dunia ini.

Kita semua pasti akan mati satu hari nanti. Cuma, Malaikat Maut tidak datang berbisik kepada kita memberitahu bila tarikh dan masa kematian kita. Justeru itu, kita hendaklah sentiasa bersedia menghadapi apa jua kemungkinan saat kematian kita.


Kejadian gempa bumi yang makin kerap ini seolah-olah menunjukkan kepada kita bahawa usia bumi kita ini terlalu tua dan lemah. Bila2 masa saja bumi ini akan dihancurkan oleh Allah Ta'ala.

Kadang2 bencana yang menimpa bumi ini adalah akibat perbuatan maksiat dan dosa manusia itu sendiri. Kita kadang2 alpa dan lalai menjadi manusia beriman yang taat kepada perintah Allah Ta'ala. Umat Islam hari ini, ramai yang Islam pada nama saja, tapi perangai dan akhlak tidak mencerminkan umat Islam yang sebenar.


Berapa ramai di kalangan orang Islam yang tidak sembahyang, berjudi, menempah pelacur, berzina, derhaka kepada ibubapa, merompak, mencuri, menjadi mat rempit, peragut dan seribu satu macam lagi perbuatan maksiat dan tidak bermoral yang dilakukan. Semua ini menjadi asbab kepada kemurkaan Allah dan menimpakan azab kepada kita di dunia.

Insaflah wahai manusia, kembalilah kepada Allah... kembalilah kepada Islam... kembalilah kepada cara hidup Islam yang memberi 'tiket' kepada kita untuk mencapai kebahgiaan di dunia ini dan juga kebahagiaan di akhirat nanti... INSYA ALLAH...




SINGAPURA: Satu gempa bumi raksasa diramal melanda pulau Sumatera dalam tempoh 30 tahun yang mencetuskan tsunami gergasi sekali gus menjadikan gegaran bulan lalu pada skala kecil saja, kata seorang pakar geologi.

Selain itu, seorang pegawai kanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula berkata, perubahan cuaca dunia bermakna bencana alam pada masa depan adalah lebih besar dan kerap.

Gempa raksasa itu juga akan memakan masa lebih lama berbanding gegaran 7.6 skala Richter yang melanda Sumatera Barat pada 30 September lalu hingga meranapkan bandar Padang.

"Kami jangka gempa raksasa itu mencapai 8.8 skala Richter," kata Pengarah Pemantauan Bumi Singapura, Kerry Sieh ketika membentangkan pandangan pakar geologi di Universiti Teknologi Nanyang.

"Gempa itu juga akan berlangsung lima minit. Kekuatannya sehingga 7.6 skala Richter adalah kecil dibandingkan gempa besar," katanya. Gempa di Sumatera itu berlangsung 45 saat.

Angka korban rasmi adalah 1,115 sehingga Rabu lalu tetapi ramai lagi dipercayai maut selepas beberapa perkampungan tertimbus selain kira-kira 100,000 rumah musnah menyebabkan setengah juta penduduk hilang kediaman.

Katanya, gempa bulan lalu itu petanda gegaran lebih besar lagi berdasarkan catatan sejarah gempa selepas sampel terumbu karang dikaji.

Di Jakarta, Setiausaha Agung Rendah PBB bagi Hal Ehwal Kemanusiaan, John Holmes berkata, perubahan cuaca dunia bermakna taufan lebih besar, banjir lebih buruk dan kemarau lebih lama selain kebakaran hutan.

Holmes berada di Indonesia selama dua hari selepas gempa 30 September lalu turut memberitahu:

"Tengok trend perkara itu. Berapa banyak bencana sudah berlaku dan sejauh mana kesannya," kata Holmes yang juga Penyelaras Bantuan Kecemasan PBB.

"Ada perkaitan antara perubahan cuaca dan bencana lebih kerap," katanya.

Petikan dari : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Dunia/20091018002247/Article/index_html

Read more...

Gempa dan Ayat-Ayat Allah Swt

>> Friday, October 9, 2009

Segala sesuatu kejadian di muka bumi merupakan ketetapan Allah Swt. Demikian pula dengan musibah bernama gempa bumi. Hanya berseling sehari setelah kejadian, beredar kabar—di antaranya lewat pesan singkat—yang mengkaitkan waktu terjadinya musibah tiba gempa itu dengan surat dan ayat yang ada di dalam kitab suci Al-Qur’an.



“Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur’an!” demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur’an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:



17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”



17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”



8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”



Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.



Gaya hidup bermewah-mewah seolah disimbolisasikan dengan acara pelantikan anggota DPR yang memang WAH. Kedurhakaan bisa jadi disimbolkan oleh tidak ditunaikannya amanah umat selama ini oleh para penguasa, namun juga tidak tertutup kemungkinan kedurhakaan kita sendiri yang masih banyak yang lalai dengan ayat-ayat Allah atau malah menjadikan agama Allah sekadar sebagai komoditas untuk meraih kehidupan duniawi dengan segala kelezatannya (yang sebenarnya menipu).



Dan yang terakhir, terkait dengan “Fir’aun dan para pengikutnya”, percaya atau tidak, para pemimpin dunia sekarang ini yang tergabung dalam kelompok Globalis (mencita-citakan The New World Order) seperti Dinasti Bush, Dinasti Rotschild, Dinasti Rockefeller, Dinasti Windsor, dan para tokoh Luciferian lainnya yang tergabung dalam Bilderberg Group, Bohemian Groove, Freemasonry, Trilateral Commission (ada lima tokoh Indonesia sebagai anggotanya), sesungguhnya masih memiliki ikatan darah dengan Firaun Mesir (!).



Sumber : www.eramuslim.com

Read more...

SEKILAS PANDANG TENTANG PERBUATAN TERKUTUK

>> Saturday, October 3, 2009

SUMBER : BERITA HARIAN
TARIKH : 3.10.2009
TAJUK : SEKILAS PANDANG TENTANG PERBUATAN TERKUTUK
PENULIS : DATO' SALLEH MAJID (BEKAS PRESIDEN BURSA SAHAM MALAYSIA)

SEKADAR RENUNGAN SEBAB BERKAITAN DENGAN MORAL DAN PEGANGAN KITA.

SAYA bertemu seorang kenalan semasa Hari Raya baru-baru ini. Dia seorang usahawan restoran yang begitu berjaya pada mulanya tetapi akhir-akhir ini tidak ramai lagi pelanggan yang datang ke restorannya. Dia merasa hairan kerana perniagaannya begitu merosot sedangkan mutu dan harga makanannya sama seperti pada mula-mula dibuka. Dia dinasihatkan oleh ahli keluarganya untuk mencari seseorang yang arif tentang perkara khianat mengkhianati. Dia bertemu seorang alim yang bukan bomoh dan diberitahu memang ada unsur khianat. Walaupun tidak diberitahu dengan jelas daripada apa yang dibayang-bayangkan kepadanya, dia dapat memastikan yang membuat khianat kepadanya ialah seorang tuan punya restoran yang juga pemilik bangunan di situ. Disebabkan sifat yang tamak dan berduit, dia sanggup menghancurkan periuk nasi orang lain. Dalam perniagaan, perebutan kuasa, bahagian pasaran, sabotaj menggunakan sihir dan ilmu hitam bukan lagi perkara baru, baik dalam perniagaan warung mahu pun perniagaan nilai beratus juta. Rebut merebut projek dan kontrak misalnya menjadi agenda utama, tak dapat cara baik cara halus.

Cerita begini memang tidak ganjil. Malahan boleh dikatakan sudah menjadi lumrah orang kita walau di mana sekali pun. Ini adalah sebahagian kecil sahaja daripada sifat hasad, dengki, cemburu, tamak, tidak senang melihat kejayaan orang lain. Kita berada di kurun ke-21 tetapi perbuatan terkutuk ini masih berleluasa. Cerita khianat mengkhianati ini meliputi pelbagai bentuk. Pertama perkara begini boleh berlaku di kalangan ahli keluarga, umpama suami dan isteri. Cerita isteri memberikan makanan kotor seperti kuku, rambut, darah kepada suami bersama nasi memang diketahui ramai sehinggakan pernah dimegahkan dalam sebuah drama tv. Tujuan perbuatan begini adalah supaya suami tunduk kepada apa jua kehendak isteri. Suami juga tidak mahu kalah melakukan sesuatu supaya si isteri tunduk kepada suami. Cerita tunduk menunduk antara suami dan isteri ini kadang-kadang adalah atas saranan mertua, saudara mara dan kawan-kawan. Kadang-kadang kawan sendiri yang berniat jahat tidak senang melihat kebahagiaan orang lain tetapi begitu rapat menjadi batu api.

Kata Confucius, “Kita boleh berjaga-jaga dengan musuh tetapi kalah dengan kawan.” Di kalangan adik beradik, saudara mara pun boleh berlaku. Misalnya dalam kes rebutan harta sesama adik beradik atau saudara mara tiba-tiba ada yang jatuh sakit teruk. Seni penggunaan ilmu hitam ini sudah begitu canggih sehinggakan mangsa yang mati boleh dikatakan kerana serangan jantung atau sesuatu yang nampak secara fizikal. Pernah berlaku di sebuah cawangan bank di Utara yang mana pengurusnya begitu percaya akan penolongnya sehinggakan memberi kunci rumahnya tanpa menghiraukan perbuatan khianat penolong yang bercita-cita besar. Pengurus ini jatuh sakit kuat dan apabila diubati secara tradisional didapati perkara yang bukan-bukan ditabur di bawah katilnya. Semasa itu dia baru ditukarkan ke cawangan bank tersebut dan keluarganya belum lagi bersamanya. Rupa-rupanya penolongnya berangan hendak mengambil alih jawatannya. Seorang wanita muda yang bekerja dengan sebuah bank diminati oleh seorang pelanggan lelaki yang sudah beristeri. Apabila pinangannya ditolak oleh wanita tersebut, wanita tersebut berkelakuan pelik mengoyak-ngoyakkan pakaiannya sehingga dia bertelanjang bulat dan keluar rumah untuk berjalan-jalan. Ibu bapa wanita terpaksa membawa balik ke kampung dan mengunci wanita muda ini di dalam bilik sehingga dirawat.

Selain di rumah, perkara khianat mengkhianati ini boleh juga berlaku di tempat kerja. Saya pernah melihat kawan saya yang berjawatan tinggi dalam kerajaan menggelupas keseluruhan kulit di badannya seperti terbakar sehinggakan kedua-dua belah matanya terpaksa ditampalkan plaster. Ini adalah ekoran tindakan disiplin yang diambilnya terhadap seorang kakitangan di pejabatnya yang telah melanggar peraturan pejabat dengan menukarnya ke tempat lain. Bayangkan seluruh badan tidak lagi berkulit sehinggakan kuku-kuku kaki dan tangannya terpaksa dibuang. Di pejabat pun macam-macam boleh berlaku kalau tidak berhati-hati. Dalam minuman dan makanan, orang yang sakit hati boleh buat macam-macam. Cemburu akan kebolehan atau kenaikan pangkat orang lain boleh jadi punca seseorang itu menjadi mangsa ilmu hitam. Itu sebabnya kadang-kadang kita lihat ketua-ketua pejabat minum hanya air kosong sahaja.

Di kalangan ahli politik juga perbuatan khianat mengkhianati, fitnah memfitnah tidak lengang terutama sekali semasa pemilihan kepimpinan di peringkat bawah sehingga ke atas. Itu sebabnya waktu pemilihan pemimpin ini tok bomoh, tok cak dan tok batin keluar dari tempat penginapan mereka untuk membantu pihak-pihak yang memerlukan perkhidmatan mereka. Di kalangan artis, tak payah cerita. Ada yang hilang suara semasa menjadi pengacara majlis, ada yang kena busung, kena santau sampai mati dan rumah tangga porak peranda sehingga bercerai berai. Sikap cemburu mencemburui ini sudah menjadi lumrah di kalangan artis. Daripada cemburu akan muncullah gosip dan fitnah. Semua ini akan jadi bahan hangat majalah, akhbar dan program televisyen. Rating program tv yang memuatkan cerita-cerita begini akan sentiasa tinggi dan wartawan-wartawan akan semakin berani bertanyakan yang bukan-bukan yang boleh melaga-lagakan antara satu dengan yang lain, seolah-olah mereka diberikan hak istimewa untuk mengaibkan seseorang. Malangnya orang kita gemar menyaksikan orang diaibkan.

Agaknya orang yang melakukan perbuatan-perbuatan terkutuk ini menyangka mereka ini tidak akan mati suatu hari nanti dan mengadap Illahi. Kepada bakal yang menjadi mangsa beringat-ingatlah.

Read more...

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP