Sibuknya!!!

>> Wednesday, May 27, 2009



Dah beberapa hari Lan tidak berkesempatan untuk update blog ni. Memandangkan sekarang musim exam, Lan habiskan banyak masa untuk menyemak kertas jawapan murid-murid. Bukan apa, Sabtu ni Lan dah nak naik belon balik jumpa keluarga tercinta. Takkan la nak bawak kertas jawapan sama-sama kan...


Selain exam, di sekolah  Lan juga sekarang ni tengah menyiapkan satu projek Matematik. Projek ini adalah anjuran Malaysia Airport Berhad (MAB). Sebanyak 8 buah sekolah terpilih dari seluruh negara akan menyertai projek ini. Kalau tahun lepas kami memilih projek Sains, tahun ni kami memilih Projek Matematik. Antaranya ialah projek sifir di mana2, pancing ikan (sifir ditulis di badan ikan), multiplication jar, dan poket sifir.  Semua guru telah memberikan kerjasama yang maksimum untuk menjayakan projek kali ini. Sementara murid2 mula menunjukkan minat mereka kepada nombor walaupun sebelum ni agak fobia.

Lan bersyukur sangat2 sebab e-laporan j-QAF perlu dihantar selepas cuti. Ini bermakna kami masih mempunyai masa yang secukupnya untuk mengisi data2 tersebut. Soalan Jawi tahun 5 baru saja download dan ujian akan diadakan selepas cuti nanti.  Selepas ni dapatlah bercuti dengan tenang.

Read more...

Gadis 17 tahun jadi doktor

>> Saturday, May 23, 2009

Dipetik dari Kosmo Online


DR. RIANA


YOGYAKARTA - Seorang remaja kelahiran Banda Aceh, Riana Helmi menjadi doktor pada usia 17 tahun 11 bulan, lapor sebuah akhbar semalam.

Dr. Riana yang bertubuh kecil berjaya menamatkan pengajian selama tiga tahun enam bulan dengan memperoleh purata nilai gred kumulatif 3.67.

"Ya, Alhamdulillah, saya menjadi siswazah perubatan termuda," kata gadis itu di Universiti Gadjah Mada, di sini.

Dr. Riana lahir di Banda Aceh, Nanggroe, Aceh Darussalam pada 22 Mac 1991 dan dia mendaftar memasuki fakulti perubatan universiti itu pada September 2005 menerusi saluran bakat istimewa. Ketika itu, dia berumur 14 tahun. Gadis itu tidak menyembunyikan kesukarannya ketika menyiapkan tugasan ketika belajar bersama pelajar yang lebih tua daripadanya.

"Kesulitan kerana tugas yang banyak tetapi syukurlah semua itu dapat saya atasi," katanya yang belajar mengenai kanser payu dara. Dr. Riana bercita-cita untuk melanjutkan pengajiannya dengan menjadi doktor pakar.

Sejak kecil, dia dikenali kerana memiliki kecerdasan yang istimewa ketika belajar di sekolah menengah di Sukabumi, Jawa Barat dengan melompat kelas. Dia akan menjadi doktor perubatan sepenuh masa selepas dua tahun menjalani latihan.

"Saya sama seperti pelajar-pelajar lain yang tidak menumpukan sepenuh masa hanya dengan belajar," katanya. - Agensi

(Di Malaysia, kita juga memiliki kanak-kanak yang mempunyai kepintaran luar biasa seperti adik Adi Putra. Seharusnya potensi yang dimiliki oleh insan istimewa seperti mereka perlu di beri perhatian. Namun pada masa yang sama, berilah kebebasan kepada mereka untuk menikmati kehidupan dalam erti kata yang sebenar. Jadikan kes Sufiah Yusuf sebagai iktibar.)

Read more...

Gambar Kem Bestari Solat 2






Read more...

Gambar Kem Bestari Solat 1







Read more...

Imanuddin


Tugu Kucing... ala dekat depan Holiday In.. tak jauh dari water front


Imanuddin Hj. Bujang.. budak nakal 3 Makmur


Depan Pustaka Negeri Kuching


Water Front... Kpg Gersik


Muzium Negeri Kuching

Read more...

Sejauh Manakah Keseriusan Anda Berblogging?

>> Thursday, May 21, 2009

Artikel ini dipetik dari http://khairudinabdulrahman.blogspot.com

Pertanyaan penulis, ’sejauh manakah anda serius berblogging?’. Jika jawapan anda sekadar suka-suka ataupun sekadar melepaskan tekanan, elakkan baca selanjutnya berkaitan entri ini. Tetapi jika anda masih mahu memperkasakan blog anda, bacalah dan update blog anda selepas ini ya. Memandangkan blog merupakan satu medium untuk tatapan sedunia membacanya, amatlah wajar untuk kita menilai tahap kita berblogging. Nanti tak ada la syok sendiri berblogging.

1. Templat Templat amat memainkan peranan yang penting bagi menarik minat pembaca untuk terus berada dalam blog anda. Jika anda sudah lama berblogging dan sudah selesa dengan kedudukan anda, sila cari mana-mana templat yang menepati kesesuaian dengan konsep blog anda. Sila pilih templat 1 atau 2 kolum sahaja. Blog yang unik adalah blog yang menarik.

2. Widget Widget yang banyak hanya membuatkan blog anda berat. Asingkan mana yang perlu dan tidak perlu, pelawat hanya suka blog yang sederhana. Bagi penulis, widget recent comment, related post, archieves dan about me adalah wajib. Lain-lain terpulang asalkan tidak lebih dari lima.

3. Header Banner Wajib ada. Banyak perisian yang boleh membantu anda mencipta Banner contohnya Adobe Photoshop.

4. Tatabahasa dan kesalahan ejaan Walaupun selemah mana pun keputusan SPM anda, sila baiki cara penulisan anda. Elakkan kesalahan ejaan walaupun anda menggunakan bahasa pasar/rojak. Bahasa pasar masih boleh diterima ramai oleh pembaca tapi kesalahan ejaan hanya membuatkan anda seorang yang lemah. Sila lawati blog-blog yang matang dan lihat cara penulisannya, jadikan ianya sebagai inspirasi.

5. Kandungan penulisan Bukan mudah untuk menulis sesuatu tanpa sesuatu rujukan bukan? Anda perlu pastikan apa yang anda ingin tulis dan apa yang anda harus tahu mestilah merujuk Google. Elakkan merujuk kawan-kawan blogger yang lain sebagai rujukan anda, kebarangkalian anda untuk mencopypastenya terlalu tinggi. Pastikan kandungan anda segar dan telah diolah mengikut gaya anda tersendiri. Jika terdesak, nyatakan dari mana sumber anda mencopypastenya jika anda kekeringan sumber.

Selepas sesuatu entri siap, sila sertakan sekeping gambar berukuran lebar posting anda sebelum ia dipublishkan. Jika sesuatu entri anda tidak terlalu kuat, imej yang bersesuaian dengan entri anda boleh meransang pengunjung untuk membaca. Itulah teknik yang digunakan penulis, harap ianya berhasil.

6. Jadual Jangan paksa diri sendiri, cukuplah 3 entri seminggu. Kualiti lebih penting dari kuantiti. Kalau 1 entri setahun lebih baik lupakanlah niat tu.

Read more...

Akibat Makan Sushi

>> Tuesday, May 19, 2009



Info ini diperoleh dari seorang sahabat, Khai.
Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, berumur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemui sarang ulat di bawah kulit kepalanya dan diluar tempurung otaknya.

BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapati pada tubuh ikan mentah baik ikan laut mahupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu)

Read more...

PKSR 2

Mulai hari esok, murid-murid akan menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun 2009. Semua cikgu termasuk penulis sedang sibuk "mengelip" kertas soalan yang disediakan oleh pihak PPD. Jadual penuh ujian adalah seperti berikut;

Rabu (20.05.2009)
0810-0910 Pendidikan Islam

Khamis (21.05.2009)
0810-0910 Jawi

Jumaat (22.05.2009)
0810-0910 Bahasa Arab



Selasa (26.05.2009)
0810-0900 Bahasa Melayu Kertas 1
0940-1055 Bahasa Melayu Kertas 2
1140-1220 Matematik Kertas 2

Rabu (27.05.2009)
0810-0910 Matematik Kertas 1

Khamis (28.05.2009)
0810-0925 Sains
1010-1100 Bahasa Inggeris Kertas 1
1140-1255 Bahasa Inggeris Kertas 2

Diucapkan selamat berjaya untuk semua murid.


Read more...

Sambutan Hari Guru 2009

>> Monday, May 18, 2009

Antara hadiah yang diterima oleh penulis

Betapa bertuahnya sesiapa yang bergelar guru. Setiap tahun ada hari khusus untuk menghargai sumbangan mereka. Begitu juga dengan penulis. Pada pagi tadi, sekolah penulis telah mengadakan sambutan hari guru. Walaupun dalam keadaan yang sederhana, tapi cukup meriah. Di sini hubungan mesra antara guru dan murid tidak terbatas. Harapan penulis agar Allah terus memberi kekuatan kepada semua guru termasuk penulis sendiri untuk mendidik anak bangsa. 

Read more...

Farewell Dinner

>> Sunday, May 17, 2009


Malam tadi, pihak sekolah telah mengadakan farewell dinner sebagai penghargaan untuk 3 orang guru yang telah berpindah ke tempat baru. Mereka ialah En. Abdollah bin Hj. Bujang (SK Mejar Jeneral Ibrahim), En. Mustapha bin Imbun (SK Rantau Panjang) dan Pn. Hasmah bt Hussin (SK Senari). Warga Pulo merasakan satu kehilangan kerana mereka bertiga adalah guru pakar dalam bidang masing-masing.

Read more...

SEKILAS BLOGGER

Dilahirkan di Kpg. Jejawi, Pasir Mas Kelantan. Mendapat pendidikan awal di SK Tok Sangkut, Pasir Mas (1986-1989). (masih teringat cikgu Hassan dan cikgu Mat Zain yang garang tapi aku tetap suka belajar dengan mereka). Menyambung pelajaran ke SK Kemahang 3 (1990-1991) kerana mengikut keluarga berpindah ke sana. 

Menjejakkan kaki ke sekolah menengah di SMU(A) Khairiah Banggol Setol Pasir Mas (1992 - 1994). Di sini banyak mengajar aku erti kehidupan kerana masa remajaku bermula di sini. Terima kasih cikgu Nasir bin Salleh (foto) kerana telah banyak mengajar aku erti kehidupan. 

Selepas PMR, aku menyambung pelajaran ke SMKA Falahiah. Di sini banyak mengajar aku hidup berdikari. Aku terpaksa menguruskan kehidupan sendiri kerana tinggal di asrama. 

Tamat SPM 1996, aku ditawarkan untuk mengikuti program Matrikulasi Islamic Revealed Knowledge and Heritage IIUM-KUSZA (walaupun ini bukan pilihan pertama aku). Sepanjang 2 tahun di KUSZA, banyak kenangan pahit dan manis ditempuhi. Masih terngiang-ngiang di ingatanku Pantai Tok Jembal, Hock Kee Seng, Pantai Batu Buruk, masjid terapung di Kuala Ibai, air buah gelas besar dan paling penting keropok losong. Memang kenangan di KUSZA antara yang terindah sepanjang bergelar pelajar.

1998, melangkah kaki ke International Islamic University Malaysia (IIUM) di Kampus Gombak (universiti paling best dan paling cantik bagi aku). Majoring in Comparative Religion and minoring in Psychology. Berjaya mendapat tittle graduan pada 2003. Buat Dr. Wan Sabri Wan Yusuf (foto), terima kasih kerana banyak membantu.

Sebelum bergelar pendidik sekarang, pernah menjadi cashier di Mydin Emporium, Jalan Masjid India, Standard Chartered Bank (securing documentation unit) di Jalan Ampang dan guru berelaun Yayasan Iskam Kelantan (YIK) di SMU(A) al-Diniah, Batu Melintang Jeli Kelantan. Sekarang nun jauh di seberang laut, SK Pulo Petra Jaya Kuching Sarawak.


Read more...

  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP